Destek Yorumlarınızı Açıklıyoruz

Eskişehir EmlakEskişehir EmlakEskişehir EmlakEskişehir EmlakEskişehir EmlakEskişehir EmlakEskişehir EmlakEskişehir EmlakEskişehir EmlakEskişehir EmlakEskişehir EmlakEskişehir Emlak

“SARIKAMIŞ HAREKATI ŞEHİTLERİNİ ANMA TÖRENLERİ “HAREKATIN BAŞLADIĞI NARMAN’DAN,OLTU’DAN PENEK,KOSOR VEYA ŞEHİTLERİN VERİLDİĞİ ERSİNEK’TEN BAŞLAMALIDIR

SARIKAMIŞ HAREKATI ŞEHİTLERİNİ ANMA PROGRAMI HAKKINDA

Haberimiz yokmuş! Bilgimiz yokmuş! Tarihçilerin ve tarih kitaplarının da haberi yokmuş!

Sarıkamış Harekatında 9 .Kolordu Birlikleri ,dağ topları ve diğer teçhizatları uçak ve helikopterlerle Soğanlı Dağı ve Bardız’a,10.Kolordu  Birlikleri ise Allahuekber Dağı’na indirilmiş. Ve oralardan Sarıkamış’ta bulunan Rus Ordusu üzerine yürümüşler.

Yok,yok bu bir şaka!.Gerçek değil.Sarıkamış Harekatı Şehitlerini sanki Sarıkamış Şehitleriymiş gibi algılayan ve bu algıya göre tersinden anma programları düzenleyenlerin ,televizyon  ve basında konu ile ilgili yanlış haber verenlerin ilgisini çekmek için böyle bir giriş yaptım.İşte basından birkaç haber;

-Yıl 1914…Yer Sarıkamış.Sarıkamış‘ta 60 bini donarak olmak üzere 78 bin şehit vermiştik (CNNTÜRK),

Sarıkamış Kaymakamı Recep Koşal, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Sarıkamış şehitlerini harekatın 105. yılında anacaklarını ifade ederek, “Bu yıl da şehitlerimizin kahramanlıklarını ve cesaretini yeni nesle anlatabilmek ve o şuuru sıcak tutabilmek için 3 gün boyunca Sarıkamış’ta anma etkinlikleri düzenleyeceğiz.” dedi.

Anma etkinliklerinin cuma namazının akabinde şehit aileleri ve gaziler onuruna verecekleri yemekle başlayacağını anlatan Koşal, şunları söyledi:

“Daha sonra Yukarı Sarıkamış Şehitliği’ne meşaleli yürüyüş yapacağız. Cumartesi günü kardan heykeller sergimizin açılışı ve meşaleli kayak gösterisi olacak. Pazar günü de Türkiye’nin değişik yerlerinden yoğun katılımla sabah toplanma alanında yaklaşık 40 ile 50 bin vatandaşımızın katılımıyla Sarıkamış şehitlerini anma yürüyüşü etkinliğimiz olacak.”(AA).

ERZURUM DAHİLİNDE VE DİĞER İLLERDE FAALİYET GÖSTEREN DERNEK,VAKIF, FEDERASYON ,BENZERİ KURULUŞLAR VE BELEDİYELERE SİTEMİM VAR (DUYARLI OLANLAR HARİÇ): “Sarıkamış Harekatının” bir planı var.Bu plan gereğince 9,10 ve 11.Kolorduların harekat güzergahları ve şehitlerin verildiği yerler bellidir.Devlet arşivlerinde mevcut.Belgeler yalan söylemez. Hepsi Erzurum sınırları içinde olmuştur.Ancak yıllardır anma törenleri tersinden yanı  Sarıkamış’tan başlatılıyor ve sanki şehitler Sarıkamış’ta verilmiş gibi  tanıtılıyor..Bunun farkında değil misiniz? Bu kuruluşların görevleri arasına bu tür konular girmiyor mu? Bu tür kuruluşların sadece taziye vermek ve herhangi bir partinin oy makinesi olarak çalışmamalıdır.

Şehitlerimizin verildiği Narman’ın (2.500- Aksun, 2005:204).,Oltu’nun (2.000 -Cavit Marancı, Sarıkamış Harekâtı ve 91. Alay-),Penek Kalesi ve Köprüsü!nün, Şenkaya sınırları içinde olan Allahuekber Dağı’nın (40.000),Leksor Deresi’nin, Karınca Düzü’nün, Kotik’in,Bardız’ın SARIMAKIŞ’la yakından uzaktan bir ilgisi yoktur.Harekatın yapıldığı 1914 yılında da söz konusu bu toprakların Sarıkamış’la ilgisi yoktu,bu gün de yok.Çünkü o tarihte Rus işgalindeydi.Dolasiyle bu bölgeler Oltu’ya,Oltu’da Ardahan Sancağına bağlıydı.Şimdi ise Erzurum’a bağlıdır.Tarihi veriler böyle söylüyor.Sarıkamış Harekatı başka,Sarıkamış Şehitleri başkadır.Askeri Harekatın adında Sarıkamış kelimesinin geçmesi şehitlerin Sarıkamış’ta verildiği anlamına gelmez.Nerde bu şehitlerin anıt mezarları?

Bugün bir televizyonda haber şöyleydi: ”Sarıkamış’ta donarak şehit olan 90.000 şehidimiz anıldı.”Şimdi soruyorum Sarıkamış’ta 90.000 askerimiz donarak şehit oldu da bizim haberimiz mi yok? Burada kastedilen şehitler Sarıkamış’ta verilmemiştir. Bu yanlış bir bilgi ve haberdir.

TEŞEKKÜRLER

Şenkaya Ve Köy Dernekleri Federasyonu Başkanı Sayın Şenyurt Topal’la yaptığımız telefon görüşmesinde; “Sarıkamış Harekatı Şehitlerini Anma “ törenleri ile ilgili görüşlerimizi dolaylı yoldan öğrendiklerini ifade ederek konu hakkında karşılıklı olarak daha ayrıntılı bir bilgi alışverişinde bulunduk. TBMM Dilekçe Karma Komisyonuna vermiş olduğumuz dilekçenin takipçisi olacaklarını belirttiler. Federasyon olarak uzun zamandır konunun farkında olduklarını, yıllardır düzeltilmesi için çalıştıklarını, törenler için “Sarıkamış Harekatı 10.Kolordu Sancağını” almada büyük zorluklar yaşadıklarını,geçen yıl ki törenleri Şenkaya’dan başlattıklarını açıkladı.Kendisine bu çabalarından ve Şenkaya’ya olan hizmetlerinden dolayı çok teşekkür ediyor,sevgi ve saygılar gönderiyoruz.Doğal olarak ,kökleşmiş yanlış bir anma geleneğinin birden düzeltilmesinin zor olduğunun bilicindeyiz.Zaman ister.ilerleyen yıllarda çözüleceğine eminiz.Hani bir söz var ya ”başlamak bitirmenin yarısıdır.”

TEŞEKKÜRLER

İstanbul’da ikamet eden ,Şenkaya’nın kurucusu merhum Hüseyin Köycü’nün oğlu Prof.Dr.Sayın Coşkun Köycü, Şenkaya Tütenocak Köyü’nden olup ,Bursa’da ikamet eden Öğretim Görevlisi Sayın Memet Erdoğdu,Kocaeli -Darıca Şenkayalılar Derneği Başkanı Sayın Ayhan Çıldız, İstanbul’da ikamet eden Şenkaya-Gülveren doğumlu sayın Turan Aktürk, Kocaeli-Darıca’da ikamet eden Şenkaya Turnalı (Kotik) Köyü doğumlu sayın Cavit Çalışkan telefonla arayarak halihazırda yapılan “Sarıkamış Harekatı Şehitlerini Anma Programı “hakkındaki görüşlerimize katıldıklarını,sonuna kadar destek olacaklarını, ilgili kurumlara bu konuda dilekçe verdiklerini belirtmişlerdir.Bizi cesaretlendiren bu davranışlarından ve ilçemize olan hizmetlerinden dolayı kendilerine çok teşekkür eder,saygılar sunarız.

TEŞEKKÜR MESAJI
Haftalarca paylaştığımız, aşağıda ayrıntılı bir biçimde değinildiği üzere; SARIKAMIŞ HAREKATI ŞEHİTLERİNİ ANMA TÖRENLERİ ile ilgili düşüncelerimize destek mesajları gönderen derneklerden “Bursa Şenkayalılar Derneği Başkanı Himmet Demirci olarak yapılacak her türlü faaliyetlerinizin destekçisi olacağımdan emin olun” ifadesi ile Sayın Himmet Demirci’ye,
Bireysel olarak;
Sönmez Birol, Cemile Karabulut, Kemal Apaydın, Sacettin İlgün, Nevzat Taşkın, Yavuz Karabulut, Tüzin Atlı Özay Zahidenine, Coşkun Köycü, Erdoğan Bayraktar,Mennan Yılmaz,Ercan Güngör,Mehmet Erdoğdu,Muhemmet Kaya nezdinde ismini sayamadığımız tüm ziyaretçilere teşekkür ederiz.
Erzurum,Oltu,Şenkaya ve diğer ilçelerimiz ile ilgili faaliyet gösteren derneklerimizi bu konu fazla ilgilendirmedi.Bir daha ifade ediyorum;Bana göre bu tür dernek,vakıf ve kuruluşların görevi sadece taziye vermek ve herhangi bir partinin oy makinesi olarak düşünülmemeli,bu tür konuları da ele alıp,çözüm yolları bulmalıdır.
BUNDA BİR TUHAFLIK YOK MU?

Daha önceki paylaşımlarımızda ayrıntılı bir biçimde değinildiği üzere; Sarıkamış Harekatı Planının bir parçası olan 10. Kolordunun Oltu-Tuzla-Penek-Kosor güzergahından Ersinek (Ormanlı) bölgesinden Allahuekber Dağına yürüyüşü ve  Dağı tırmanırken on binlerce şehit verildiği,

1. Sarıkamış Harekatı Şehitlerini Anma Törenlerinin bu bölgeden başlatılması,

2.On binlerce şehidimizi bağrında saklayan bölgeye uygun bir şehitliğin yapılması konusundaki düşüncelerimizi bazı hemşerilerimiz  ya anlamadan, ya da anlamazlıktan gelerek sanki Amerikan kıtasını yeniden keşfetmişiz gibi  “Bu da nereden çıktı”,”Daha önce neredeydiniz”,Arı kovanına çomak sokmayın”,”Aldın sazı eline ,çalıp duruyorsun” gibi yakışıksız  ifadelerle karşı çıkmış,diğer bir ifadeyle bu şehitleri anmaya gerek olmadığı,yok sayıldığı yönünde algı oluşturmaya yönelik yorumlarda bulunmuşlardı.

Böyle bir şey olmaz,Güneş balçıkla sıvanmaz  ama bir an için öyle yapalım  10.Kolordu şehitlerini yok sayalım ve anma törenine gerek olmadığını düşünelim. Peki, 9.Kolordu Sarıkamış’a varmak için nereden harekât etti. Haritada gösterildiği üzere; Kargapazarı Dağlarından, Narman üzerinden, Oltu’dan gelen 10.Kolordu Birlikleri ile birlikte Soğanlı Dağları üzerinden Sarıkamış’a varmak için Bardız’a yürüdü. Yanı Harekatın başlangıç noktası Narman-Oltu, bitiş noktası ise Sarıkamış’tır. Peki bugüne kadar yapılan anma törenleri buna uygun mu yapılıyor, yoksa tersiden mi yapılıyor?

Bana göre bir tuhaflık var. Size göre bun da bir tuhaflık yok mu?

ERZURUM VE ŞENKAYA İLE İLGİLİ FAALİYET GÖSTEREN, HİZMET VEREN DERNEK ,VAKIF VE FEDERASYONLARDAN DİLEĞİMİZDİR

“Sarıkamış Harekatı Şehitlerini Anma Törenlerinin” Sarıkamış’tan yanı tersinden değil de Penek,Kosor (Akşar) veya Ersinek (Ormanlı ) Köyü’nden başlatılmasının uygun olacağı düşüncesindeyiz.Harekatın oluş biçimi ve kaynaklar bunu doğrulamaktadır.

Özet olarak ; 10.Kolordu Tortum,Ardos,Oltu,Penek, Kosor yönünde ilerleyip,Kosor’dan sonra Vadinin güneyinde uzanan 3120 rakımlı Allahuekber Dağını aşarak, Sarıkamış’ta bulunan Rus ordusunu Selim yakınlarında arkadan vurmaktı.Penek,Kosor ve Ersinek’ten sonra Allauekber Dağı’nın kuzey yamacındaki Ersinek Köyü ve Yaylası sınırları dahilindeki tırmanış 19 saat sürer. Tırmanışta kolordu çok büyük bir zayiat verdi. Fırtına çadırlarını yıktı. 37 bin şehit verilerek Allahuekber Dağı aşıldı.

(http://www.kars.gov.tr/sehirkartlarisarikamissehitleri )

Güney yamaçlarındaki Beyköy ve Başköy’e ulaşabilenlerin sayısı 3200 kişiden ibaretti. Geriye kalanlar soğuğa ve tipiye dayanamayıp genellikle donarak şehit olmuşlardı. Buna rağmen bu birlikler, 27 Aralık’ta Selim yakınlarına ulaşarak Sarıkamış-Kars demiryolunu tahrip ettiler.Türk Silahlı Kuvvetleri Genelkurmay Başkanlığına göre hareket sonunda; Osmanlı kayıpları 60.000 ve Rus kayıpları ise 30.000’dir.

Genel Kurmay Başkanlığının belgelerine göre 60.000 Osmanlı kaybının büyük çoğunluğunun Allahuekber Dağı’nın kuzey yamacında Ersinek (Ormanlı) Köyü sınırları içinde olduğuna göre “şehitlerimiz anma” törenlerinin buradan başlatılması gerekmez mi?

Allahuekber Şehitliği Şenkaya sınırları içinde değil midir?

Konunun sürekli gündeme getirilerek törenlerin gerektiği yerden başlatılması her Şenkayalının ve Şenkaya için hizmet verenlerin görevidir.Lütfen paylaşınız ve daha çok kişiye ulaşmasını sağlayınız.

10.Kolordu Allahuekber dağlarında 37 bin şehit verilerek aşıldı.

ZİYARETÇİLERİMİZDEN GELEN YORUMLAR

(İfade biçimine ve içeriğine,noktalama işaretleri ve imla kurallarına hiç dokunmadan aynen paylaşıyoruz.

Çağlayan Özdoğan Saırkamışa mal ettiler asıl şenkaya hudutlarından gidip şenkaya topraklarında şehit olan askerlerimizi şu an şenkaya topraklarında yatan şeyitlerimizi sarı kamışa yer ettiler yazıklar olsun yerel yönettimlere

Atilla Temur Kars la ilgisi yok. Benim anladığım 24 aralık şehitleri anma törenleri Tortum, Oltu, Penek ve Allahuekber dağlarından başlaması ve her yıl düzenlenmesi. Ben bu konuyu senelerdir yazıyorum, Sarıkamış harekatı ve Sarıkamış Şehitleri adını aldı, halbuki Sarıkamış ‘ta hiç asker şehit olmamıştır, Asker Sarıkamış a gidemeden Allahuekber ve Soğanlı dağlarında donarak şehit olmuştur. Bardız ve Bardız yaylasında Çermik te anma törenleri yapılıyor ama asıl tören Sarıkamışta yapılıyor. Değerli Gazeteci ve Belgeselci İsmail Kahraman bey bana dediki, malesef Şenkaya ve Bardız harekat merkezi olmasına rağmen siz törenleri Sarıkamış a kapatırdınız, sahip çıkamadınız.

SARIKAMIŞTA

Şu 1915 ler 1. dünya savaşı yaşatır dehşetler,

Durmaz Rusu ,Türk’ün toprağınıda işgal ederler.

Düşmüş yola 3.Ordu ,soğuklar sanki bizi bekler,

Enver Paşa Genel Kurmay başkanıda yapar planlar.

Ey Kahraman Ordu ,şanlı yenilmez savaşçı asker,

Seni durduramaz hiçbir düşman,rüzgar bayrak bekler,

Bir hicapki şaşırmış mevsim üstüne soğuk ekler,

10.Kolordu komutanı Hafız Hakkı Paşa neyler.

Türk’ün yurdu Allahuekber, Soğanlı dağlarında,

Dağlar, yollar buz tutmuş, ayaz çöker her ensarında,

Kınalı kuzular , soğuk engel cephe hatlarında.

Şuheda bayrağın gölgesi, şanlı zafer yolunda,

Alaylar Pasin ovası,Oltu –Bardız hat yolunda,

Aç, yorgun unutumuş canı,hedef zafer uğrunda ,

Sarıkamışta Rus’u, çembere alma zar kolunda,

Bu ne azim, bu ne zulüm, bitmez gece bir türlü.

Ay yıldızlı bayraklar elde yürür, yürekte iman,

Unutulmaz tufanlar kopmuş,olmaz dağına güman,

Milletim diken üstünde çeker aman ,arar derman,

Umutlar sönerde, geceler uzun bitmez bir türlü.

Hain düşman fırsatı bulmuş,kazmış kurmuş tuzağı,

Cephe görünmez, fırtına can alır , dumanlı dağı,

Silahlar kan kusar ,her yer toz duman, asker yumağı,

Kahrola iklim,Türk’e verdi zarar, sönmez bir türlü.

Şu hazin yıla bakın ki , İslama hüsran yaşatır,

Moskof şeytan olmuş, Türk’üde Türk’e karşı savaştır,

Karlı dağlar mecelsiz askerim bayrağımı taşır.

Senki akan savaşçı, asaletin kanına yansır.

Derin derelerden, vadilerden çıkılmaz ki berften,

Yönler şaşırmış, güneşler donmuş gecesi nefretten,

Almış soğuklar esir ,alınmaz nefes, şehadetten,

Karlı dağlar,askerim şehit düşmüş, dönmez bir türlü.

Sönmez BirolSelam un aleykum canlarım ben taht lıyım, duydugum kadarıyla Enver Paşa bizim köyde misafir olmuş, dedem paşayı bahara kadar beklemeye ikna edememiş, hikaye uzun. Taht lı kayıp Kahraman Raşit bey, gönülden katılıyorum ve bu önerinizden dolayı teşekkür ve tebrik ediyorum esen kalın.

Cemile Karabulut Çok doğru söylüyorsunuz hiç bizim Şenkaya’nın ismi geçmiyor Hep Sarıkamış şehitleri Sarıkamış şehitleri Ben ona karşıyım bizim bizim şeyin kayanın içinde geçmesi lazım bunun için mücadele etmek lazım🙏🙏

Sacettin IlgünAslında doğru olanı bu.

Kemal Apaydın Öyleyse iş Rahmetli Hüseyin Köycü’nün torunlarına düşüyor, dolayısıyla uğraşmak el atmak lazım bu da sivil toplumun kuruluşları kanalıyla olacağını inanıyorum doğru tespit hocam kutluyorum sizi saygılar

Himmet Demirci Bursa Şenkayalılar Derneği Başkanı olarak yapılacak her türlü faaliyetlerinizin destekçisi olacağımdan emin olun.

Kemal Apaydın Himmet Demirci Teşekkürler başkan birleşerek daha iyi sonuca varılır kanısındayım,.

Gonca Yıldız Demirtaş Aynen katiliyorum ve dogrusu budur.

Engin Açışlı Aynen öyle sen sahip çikmazsan başkasi sahip çikar

Nevzat Taskin Ben ersinekli büyüklerden dinlediğim kendileri bizzat bu askeri birlikleri görüp onlara hizmet ettiklerini.hatta ersinek yaylasında ve ersinek dağ arasındaki yolda şehit olan askerleri kendilerinin gömdüğünü ağlatarak anlatırlardı.yol güzergahları Oltu gosor ersinek Allahuekber istikametidir.

Yavuz Karabulut Sarıkamış harekatı enver paşa nin hareket planı doğru ama harekat planındaki komutanlar ‘ın engeline takılıyor enver paşa eğer 21,22,23,24 aralıkta sarıkamış etrafı türk kuvvetleri tarafından çevriliyor paşaların bir kısmı gece asker yorgun dilensin diye karşı çıkıyorlar devam etseler sarıkamış almış olurlardı ama ruslar bu harakat ta 28.300 kayıp türkler 23.200 kayıp her iki tarafın esiri 7.500 kişidir burada osmanlini içinde erbaş, subay, olarak ermeni ve sıhhiye yani doktor bile türk yok ermeni harekat başladığında ermeni subay ve er başlar rusların tarafı a geçerler ıstihbarat bilgilerini ruslara veriler bizde ise birinci faktör lojistik destek yok silah yok mermi yok asker aç yiyecek yok hal boylarken rusların kars demir yolu kafkaslardan lojistik destek asker gelir o zaman bizde enfazla dağ topu 8 adet oda çalışmaz ama ruslarda silah üstünlüğü lojistik destek tam olmasına rağmen bizde bir ordudan mevcut 100 ve 150 kişi kalır yani kışın oluşu askerin 40 km günde yürümesi asker yorgun aç susuz elbise yok soğuk ekşi 40derece de devam etmesine rağmen büyük bir mücadele vermişlerdir 3 ncu ordudan 100 ve 150 kişi kalır yani bu harekatta 90 bi diyorlar bu sayı doğru değil ama fazla şehit vermişiz allah rahmet etsin nur içinde yatsınlar enver paşanın harekat planı doğru ama paşaların ihaneti sarı kamış alınamaz ruslarda erzuruma giremezler bu harekatta ne yaziki küçük şehitlik allahu ekber dağının esence köyünün üstünde yani şenkaya tarafına düşüyor yani büyük çukur, kosorun yaylası,karapınar ve türkmen yaylasının tam karşısında allahu ekber şehitliği bulunur ne yaziki bu güne kadar sahipsinizdir sahiplenmek lazım saygılarımla.

Tüzin Atli Özay ZahideNine ADI SARIKAMIŞ HAREKATI OLARAK KALMAK ŞARTIYLA ETKİNLİKLER ŞENKAYA’DAN İTİBAREN BAŞLAMALIDIR. SARIKAMIŞ HAREKATI ‘NIN BAŞLANGIÇ NOKTASI ŞENKAYA’DIR..SARIKAMIS HAREKATI ŞENKAYADAN BAŞLAMIŞTIR. BİLMEYENLER İÇİN TEKRAR TEKRAR PAYLAŞMAK LAZIM..
Coşkun Köycü Gerçek olan dogru olanı zaten Tarih” belirliyor.Hatayı düzeltmek gerçege saygılı ilgililerden bekleniyor.

Erdoğan Bayraktar Sevgili hocam çok doğru tesbit ve doğru soru şimdiye kadar kimsenin aklına gelmedi sarıkamış savaşın sonuydu .
Sayın Birgül sönmez hocamizin bildiği gibi selamlar saygılar.
Kubilay Çıldız
 Geç kaldınız. Bu aklı baştan kullanacaktınız.
Türkiye izcilik federasyonu gelip Çermik yaylada kamp yaparken Sarıkamış şehitlere yürürken hep yatıyorduk. Şimdi aklımız başımıza geldi. Bırakalım devam etsin. Arı comagina değnek sokmayalım bence….

TC Selahattin AltaşBen bir tarihi gerçeği dile getirdim.Belgeler ortada. Orada olsa ne olur,burada olsa ne olur.Fark etmez. Ancak Güneş balçıkla sıvanmaz.Müslim Karakaş Karakaş Çok güzel iyi yazmissinda sayın abim siz bu anma törenleri bardizdan başlayıp goresken zakim cermikten sarikamisa kadar gidene kadar neredeydiniz demekki burdaki bu tarihi unutmayan bu dört köy ve sarikamistir şimdi sizinki kız çocuğu buyumus nişanlanmış düğünü olmuş eski sevgilisi meydana yeni çıkmış gibi bir şey bence sizin yapicaginiz şey bu anma torenlerini başlatıp ve devamlılığını sağlayan bu insanlara tesekkur etmek çok istiyisanizda gelip 24 aralıkta misafirimiz olmaktır saygılarımlaa

Kubilay Çıldız Müslim Karakaş Karakaş yazıda Ersinekten başlanması vs
Zaten Bardızda bu töreni devamlı olarak yapıyor .
Orda doğduk orda büyüdük orda okuduk. Bunlardan bize bahseden olmadı. Taki birileri adına yakışır# Sarıkamış # diyene kadar

Müslim Karakaş Karakaş Kubilay Çıldız güzel abim.törenlerin yapıldığını gordulerya çomak sökülüp gölge düşürmekte bizim.oranin insani nin üzerine yok bide alkislayin be kardeşim bide tebrik edin .

TC Selahattin AltaşYazar Müslim Karakaş Karakaş Ben bir tarihi gerçeği dile getirdim.Belgeler ortada. Orada olsa ne olur,burada olsa ne olur.Fark etmez.Ancak Güneş balçıkla sıvanmaz.


Birsen Aksoy
 Bu konuda akrabam olan Sayın Profösör Doktor Bingür Sönmez Hocamız yıllarca hem Türk arşivlerini hemde Rus ve diğer yabancı devletlerin arşivlerini araştırarak SARIKAMIŞ HAREKATINI BAŞLATTI. Kitabını yazdı. Yürüyüşler zaten temsili oluyor. O mevsimde zaten kimse o güzergahta yürünmez. SELAMLAR. TC Selahattin AltaşYazar Binnur Hocamı tanıyor ve saygı duyuyorum.Çalışmalarını da her zaman tebrik ediyorum.Umarım Binnur Hocam da aynı düşünüyordur.Binnur Hoca’mızın başlattığı yürüyüşü bu şekilde yaparsak daha anlamlı olur diye düşünüyorum.Mesele nerede yürüyüp yürünmeyeceği meselesi değil.Tarihi verilere uygun olmasıdır.Madem adı” şehitleri anma” ise şehitlerin büyük çoğunluğunun olduğu yerde anmak ruhlarını şad etmek gerekiyor.Selamlar Birsen Aksoy TC Selahattin Altaş Benim anlatmak istediğimde o. Siz Bardız’dan Soğanlı dağlarından söz etmiyorsunuz. Bu harakatı başlatan BİNGÜR HOCAMIZDIR.. O ndan önce kimsenin bu konuda fikride yoktu. Biz Bardız ve Bardız deresi köyleri tarih boyunca ve günümüzde Şehitlerimiz için ziyarete gider Çakırbaba’da Şehitlerimizi anarız. Birsen Aksoy Erzurum’dan Kars’a kadar bir çok yerde şehitler için abideleri yaptırdı Bingür Hocamız. Araştırırsanız sevinirim. TC Selahattin AltaşYazar Birsen Aksoy Bardız ve Bardız deresi köyleri de Şenkayanın sınırları içinde.Evet Sarıkmış Harketı Planının 10.Kolorduya ait kısmına değindim.Çünkü en çok şehit bu alanda verilmiştir.Ellbette 9.Kolordu Soğanlı Dalarını aşarak büyük kayıplar vermiştir.9.Kolordunun harekata başlama noktası da Narman ve Oltu’dan gelen birliklerin birleşmesiyle oldu.Yanı başlangıç noktası aynıdır. TC Selahattin AltaşYazar Birsen Aksoy Sayın Birsen Hanım elbette Bingür hocamız Türkiye çapında bir hocadır.Onun hizmetleri inkar edilemez.Bu konunun onunla asla bir ilgisi yoktur.

Mennan Yılmaz Ben başköylüyüm ,cıkış yeri kosor ersinek verilen zayyatla birlikte varılan yer başköy aksini idda edenler gelsın başköydeki mezarlarını göstereyım . Olmadı toplu mezarları var zar zor başköye ulaşanların ölmeleri üzerine kotanlarla acılan toplu mezarlarıda göstereyım başköye ulaşanlarda takriben 3000 veye 4000 bin arası bununla ilgili saatlerce konuşabilirim bu meseleyi , kışın uzun gecelerinde büyüklerimizden birinci ağızdan dinlerdik .

Teşekkür ederim.Bu konu ile ilgili daha detaylı bilgi verirseniz sevinirim.

Bahar ÖzderAtmaca Çok güzel demiş siniz ama Allahu Ekber dağına da şehitler imiz Şenkaya ya bardiza gitmediler herhalde uçak la geçti ler Allahu Ekber dağları zaten Şenkaya sınırları sarı kamış başka Bir konu yeniden tarihçiler incelese çok iyi olurBunu gizle veya şikayet etTC Selahattin AltaşYazar Yukarıdaki haritayı iyi inceleyin lütfen.Ok işareti ile nereden gittikleri gösterilmiş.
Muhittin Çelik
 Selahattin bey , öncelikle,Sayın Prf,Dr, Bingür Sönmez hocamizin coğrafyamızda herturlu emeği kayıtlı.oncelikle bunlardan istifade etmek, diğer konuları, Oltu,Bardiz,Göresken,Zakim, çermik ,soğanlı yaylaları o bölgedeki yaşlı , o acıyı yaşayanların anlattıkları ni dinleyenlerden derleyip, sonra toplanacak bilgileri, Tarih ve Savaş Stratejistleri, Genelkurmay Harp Tarihi kumununsa arşiv leri ile sonuca gitmek yapılacakları sıralamak ,özellikle yaz ve son bahar mevsiminde doğanın bütün Hatlarının açığa çıktığı zamanda o bölgeyi ekiple ,mevzileri,şehitlikleri,bilinemiyenleri ,bilinen sahipsiz şehitlikleri görmekle kayıtlara eklemekle ,soğanlı Yaylasi(çamurlu yayla, Güllü yayla ,) Bardiz- Goresken- soğanlı dağ yaylasi- çermik köy ve yaylası sarıkamış kuzey orman bölgeleri ,tarihimiz ,kaybolmadan,çabanız dilerim iyi bir sonuç verir, Cun ku, Yavuz Sultan Selim, 4 uncu Murat ,Lala Mustafa Paşa larımız,o coğrafyada isim zikrederek çok emek vermişler ( Prf.Dr. Kırzıoğlu, Kars ‘ın Tarihi eserleri) emek verenler çaba gösterenler ömürlü olun.

Muhittin Çelik Selahattin bey , öncelikle,Sayın Prf,Dr, Bingür Sönmez hocamizin coğrafyamızda herturlu emeği kayıtlı.oncelikle bunlardan istifade etmek, diğer konuları, Oltu,Bardiz,Göresken,Zakim, çermik ,soğanlı yaylaları o bölgedeki yaşlı , o acıyı yaşayanların anlattıkları ni dinleyenlerden derleyip, sonra toplanacak bilgileri, Tarih ve Savaş Stratejistleri, Genelkurmay Harp Tarihi kumununsa arşiv leri ile sonuca gitmek yapılacakları sıralamak ,özellikle yaz ve son bahar mevsiminde doğanın bütün Hatlarının açığa çıktığı zamanda o bölgeyi ekiple ,mevzileri,şehitlikleri,bilinemiyenleri ,bilinen sahipsiz şehitlikleri görmekle kayıtlara eklemekle ,soğanlı Yaylasi(çamurlu yayla, Güllü yayla ,) Bardiz- Goresken- soğanlı dağ yaylasi- çermik köy ve yaylası sarıkamış kuzey orman bölgeleri ,tarihimiz ,kaybolmadan,çabanız dilerim iyi bir sonuç verir, Cun ku, Yavuz Sultan Selim, 4 uncu Murat ,Lala Mustafa Paşa larımız,o coğrafyada isim zikrederek çok emek vermişler ( Prf.Dr. Kırzıoğlu, Kars ‘ın Tarihi eserleri) emek verenler çaba gösterenler ömürlü olun. Timur Kurt Tebrik ediyorum Çok Doğru Bir Tesbit Bütün Hemşehrilerimizin Gereken Desteklerini esirgemiyeceğine inaniyorum Sarıkamış bitiş noktasıdır Başlangıç noktası sizin Bahsettiğiniz Güzergahlardır Anma programları Başlangıç noktasından başlarsa Daha Anlamlı ve isabetli olur.

Abubekir Yücedağ SARIKAMIŞ HAREKATI DÜŞÜNCESİ İSTANBUL OSMANLI ORDULARI BAŞ KOMUTANLIĞINCA PLANLANDI VE BAŞLADI SARIKAMIŞ ALLAHUEKBER DAĞLARI SOĞANLI BÖLGESİNDE İCRA EDİLDİ 30.OOO ASKER DONARAK 25.OOO ASKER HASTALIK KAYBOLMA VE DİĞER SEBEPLERDEN ŞEHİT OLMUŞ 5000 ASKERDE ESİR OLMUŞTUR. BARDIZ 1914-15 DE SARIKAMIŞA BAĞLI NAHİYE İDİ ŞENKAYA DAĞ KÖYÜ (YAYLA) YANILMIYORSAM 1950 DE ŞENKAYA İLÇE EDİLMİŞ BARDIZ KÖY OLARAK KALMIŞ.

TC Selahattin AltaşYazar Sayın Ebubekir Bey verdiğin bilgiler için teşekkür ederim.Şenkaya 1946 da ilçe oldu.Buradaki mesele Bardız Şenkaya meselesi değildir.Her iki yerleşim birimi de aynı bölgededir.Söz konusu “Sarıkamış Harekatı Planının” uygulandığı güzergahtır.Özet olarak;Yukarıda haritada ayrıntıları olan harekatın bir parçası olarak 9.Kolordu Narman-Soğanlı dağları,diğer bir parçası olarak 10.Kolordu Tortum-Oltu-Kosor-Allahuekber Dağları!dır.Anma törenleri bu güzergahların tersinden başlanıyor.İddia budur. Gençay Yılmaz ENVER PAŞA BARDIZ’da.misafir olmuştur.Bunuda unutmayalım….Bardız’ın Ne kadar önemli olduğunu gösterir.

Bayrak Mevlüt Sarıkamış harekatının Başkomutanı 9. Kolordu komutanlığıni üzerine devralan Bu günkü anlamıyla Genel Kurmay başkanı Enver Paşa dır. Dolayısıyla ana karargah ve komuta merkezi 9. Kolordudadir. Eğer harekatın başlangıç noktasını arıyorsanız Harekatın başlangıç noktası Erzurum’dur. Böyle tartışmaları gereksiz buluyorum. Bütün şehitlerimizi Allah rahmetiyle mükâfatlandırsın.

Bayrak Mevlüt TC Selahattin Altaş benim anlatmak istediğim de sizin anlayacağınız şekilde değil. Başlangıç noktasını arıyorsanız onu belirtmek istedim. Harekatın komuta merkezini arıyorsanız daha net olarak söyleyeyim. Enver Paşa’nın başında bulunduğu 9. Kolordu ve yeri de “BARDIZ” . Bu konuda okuduğum 7.8 kaynakta böyle yazıyor. Ayrıca sizleri tenzih ederim şehit sayısını net olarak ta vermedim. Sadece bazılarının “savaşmadan öldüler” iddiasına karşılık olarak yazdım. Bundan rahatsızlık duyulacak bir durum olmasa gerek.TC Selahattin AltaşYazar Harekatın komuta merkezini aramama gerek yok.O zaten planda belli.Komuta merkezinin 9. Kolordu,merkezinin de Bardız olması planın diğer parçalarının güzergahını yok sayma anlamına gelmez .Ben bir daha tekrar ediyorum;Planın bütün parçalarında şehitlerimiz olmuştur.O tarihçilerin işi.Törenler her parçasında ve güzergahına uygun yapılsın.Bu bir öneri.

Bayrak MevlütTC Selahattin Altaş bu öneriniz 2004 yılında aynen ERVAK tarafından planlandı.Erzurumdan başlayıp, harekât güzergahı izlenerek Sarıkamış ta son bulsun.Ama her nedense gerçekleştirilemedi. Sadece Bardız dan başlatıldı.
Mennan Yılmaz
 Daha öncede yazmıştım gelsınler yetkililer bizim köyde başköyde mezarları var birde toplu mezarları var başköyde yerini göstereyim Kosor çıkışlı ersinek dağın diyet yüzünde Başköy.
Ercan Güngör
 Bende kosorlu sayilirim abi aynen dediklerinde haklısın o 90 bin asker sarikamişta deyil kosorla allahu ekber dagi arasinda şehit olmuş sarikamış tarafina geçememişler bile ama sari kamisin adi geciyor hep var bu işte bi terslik.

Muhittin Çelik Sevgili kardeşim, Şenkaya neden katılmıyor veya katılmadı Gaziler,Göresken,Zakim,Çermik ve yaylaları bu felaketi bizzat yaşıyan lardan. Bu felaketi yaşıyan coğrafya ve sınır komşuları da ONEMLE katılmalı, emekleriniz çabalarınız bölgemize huzur ve refah getirsin dileğim. İrşadi Harbigil Katılıyorum selamlar.

Memet Erdoğdu Tamamen haklısın ve arı kovanına çomak sokmuyorsun. Öyle bile olsa çomak sokmak gerekiyorsa o çomak ta o kovana sokulmalıdır. Kovana çomak sokmak için en başta ben yanında yer alırım.

Nazmi Çakmur Vermiş olduğunuz bilgi doğru olmayabilir. Çünkü Enver paşa ve komutasındaki kafile bardızda üç gün kalıyor. Enver paşaya o çevreyi bilenlerin önerisini dikkate almayıp sarkamıştan gelecekler demiş. Bahsettiğiniz güzergahta gelmelerini istememiş. Sarıkamış tan gelen asker dikenli tabiyayı geçip sapanlı dağına çıktığı zaman dinlenmek için oturuyorlar çoğu kalkamıyorlar donup şehit oluyorlar. Bardızda 14 şehit 16 gazisi var. Gazileri dinleyerek bu bilgileri edindik. Yani oltuda gelen asker olmamış. Selamlar Bunu gizle veya şikayet etTC Selahattin AltaşGönderi Sahibi Sayın Çakmur olur mu? Böyle tarihi konularla ilgili kafadan dolma bilgilerle harekat edilemez.Devlet arşivlerinde mevcut.10.Kolordu güzergahı.Tortum-Oltu-Tuzla-Penek-Kosor Allahuekber Dağlarıi

Müslim Karakaş Karakaş TC Selahattin Altaş bak abi sen eline almissn bir saz çalıp duruyorsun biz bunu bizzat o anı yaşayan gazilerimizsen esir düşen insanların ağzından duyduk sayın abim.illaki penek kosor neyse var bugüne kadar buralarda neden böyle bir anma programı yapma…Daha Fazlasını GörBunu gizle veya şikayet et

TC Selahattin AltaşGönderi Sahibi Sevgili kardeşim “eline bir saz alıp çalıp duruyorsun ifadesini kınıyorum.Yakışmıyor.Tarihi bilgiler öyle ağızdan duyma bilgilerle anlatılmaz.Bana göre de siz bir “ Sarıkamış” sazı alıp çalıp duruyorsunuz.Harekatın başlangıcı Erzurum,bitiş noktası Sarıkamıştır.Elbette onlara saygımız var.Ancak bu tür bilgiler belgelere dayanır.Devlet arşivlerinde ve tarihi kaynaklarda bu bilgiler mevcut.Bakın ben kaynak gösteriyorum.”Neden bir anma programı yapmadınız” sorusuna gelince ;Programı bölgenin devlet yetkilileri düzenler.Bölge halkı katılır.Bardız,Göreşken,Zakım,Bardız’da yapılan törenler yapılmasın diye kimsenin bir iddiası yok.Bu 9.Kolordu şehitleri için yapılan bir törendir.Sarıkamış Hareketi bir bütündür. Bizim söylemek istediğimiz onlara ilaveten 10.Kolordu Güzergahında da yapılsın.Burada da yapılmasının kime ne zararı olabilir.9.Kolordu şehitleri için bahsettiğiniz törenler doğru.Yanlış ve eksik olan törenlerin Sarıkamış’tan,yanı tersinden başlatılması,10.Kolordu şehitlerinin unutulmasıdır.Şu anda nerelerde tören yapılıyorsa emeği geçenlere teşekkür ederiz.Onların emeğine neden gölge düşürelim.Bu eğer “Sarıkamış harekatı Şehitlerini Anma” programı ise harekatın bir parçası olan 10.Kolordunun şehitlerini görmemezlikten gelmenin bir anlamı yok.Oralarda tören yapılmasın diye asla bir iddiamız olmadı,olamaz.Bizim söylemek istediğimiz gayet açık açık.Bu çomak sokma sözünü de yadırgıyorum.Biz törenlerin yukarıda açıklandığı üzere ; geliştirilmesini,genişletilmesini aslına uygun yapılmasını talep ediyoruz.Eğer bunu “arı kovanına çomak sokmak” olarak algılıyorsanız evet “arı kovanına çomak sokuyorum.Çünkü düşüncelerimizi ifade eden konularla ilgili gerekli yerlere dilekçe verdik.Onlar konuyu inceleyip gereğini yaparlar.Lütfen aşağıdaki bağlantıyı ayrıntılarına kadar okuyun.

Muhemmet Kaya Selahattin beyin bahsettiyi. Sarkamış hareketi aynen doğrudur katılıyorum ve sizlerle gurur duyuyorum sağolun varolun. Muhemmet kaya şenpınar köyü.

TC Selahattin Altaş Gönderi Sahibi Teşekkür ederim.

Oğuz Arasrozet simgesiNecati Bölkübaşı’nın gayretleriyle Sarkamış olayı günyüzüne çıkarıldı…Er_VAK başkanı değişince Erzurum bu olayı unuttu…Erzurum Valisi ve Erzurum Belediye Başkanları bu görev sizin…bu savaş Erzurum’un savaşıdır…şehitlerde Erzurum’un şehitleridir…Bu savaşı yapan Erzurum’daki 3. Ordudur,,,Sarıkamış’ın bu olayda hiç bir rolü yoktur çünkü Rus işgali altındadır…Sayın Valim ve Belediye Başkanlarım bekliyoruz….

Oğuz Arasrozet simgesiBu savaş Erzurum topraklarında yaşanmıştır…Bu savaşın en önemli muharebeleri, köprüköy-Azap-hattında olmuştur…Allahükeber ve Soğanlı dağları bu harekatın yürütüldüğü alanlardır ve Erzurum topraklarındadır…Bardız Harekatın Başkomutanı Enver Paşanın kaldığı ve harekatın nihai kararını verdiği yerdir….3.Ordunun 3 kkolordusundan,10.kolordu Allahüekber, 9.kolordu soğanlı dağlarından yürümüş, 11 kolordu ise Köprüköy üzerinden yürüyerek, zivin önlerine kadar gelmiştir….tamamı Erzurum toprağıdır….

Hüryaşar ÜnalSayın Selahattin Altaş bey üzerinde durduğunuz bu konuyu dost toplulukların da dile getirmişimdir .ne yazıkki sahip çıkılmadığı için ve de en başta Bardızlı olduğu halde ve bu mevzuları derinlemesine bildiği halde kendini bir şenkayalı olarak görmeyen birisi devamlı Sarıkamışta sarıkamış diyerek bu olayı sarıkamışa mal etmiştir . ben şunu bilirim sadece hareketin ismi Sarıkamıştır Şehitler Şenkaya bölgesinde verilmiştir sizinde belittiğiniz gibi anma törenlerinin Şenkaya dan başlaması kanaatindeğim sizi destekliyorum ben Molla Bılal ın torunuyum selamlar.

Aşık Zeki ErdaliGüzel insanlar kıymetli insanlar yüreği güzel kardeşlerim salahattin hocamın kıymetli büyüklerimizin bu mevzuyu en iyi bilen insanların araştırmacılarimizin tarihçilerin bu mevzuya veya anma gününe asla ve asla ihtirazimiz olmaz olamazsa olmayacaktır da biz ve büyüklerimizin yazılarına mevzu olan halkımıza gelecek zamana yanlış istikamet göstererek ERZURUM Oltu Narman Şenkaya kosor güzargahini unutturup başka bir güzargaha baglanmasdir ve bu bağlantının da isminin ALLAHU EKBER ŞEHİTLERİ olarak değil de sarıkamış şehitleri diye anilmasidir ve asıl önemli yerine geldim anmanın çok değişik bir şekilde kış turizmine cevrilmesidir buradan devlet büyüklerimize soruyorum siz hanginiz cenazenizde davul zurna çaldirdiniz hangimiz cenazesizde türkü soylettiniz denekki yapılan iş uymayan yakışmayan bir iş inşallah gelecek yıl erzurum valimiz Erzurum büyük şehir belediyesi başkanımız Oltu ilçemiz Narman ilçemiz Şenkaya ilçemiz kaymakamlarimizin belediye başkanlarımızin gayretiyle ALLAHU EKBER ŞEHİTLERİMİZ için önce erzurum da sonrada şenkayada bu millete en uygun bir şekilde dualarla hatimlerle kıymetli şehitlerimiz anılır ve birde dağların yol verdiği zamana gün ayarlanır Allahu Ekber de yine aynı güzellikte programlar yapılır bizim arzumuz ve ihtirazimiz bu yoksa şehitler hepimizin değeri ve kıymetlisi hepinizi saygıyla sevgiyle hürmetle selamlıyorum Selahattin hocama teşekkür ediyorum ellerinden öpüyorum aşık zeki erdali Avrasya aşıklar Birliği genel başkanı.

Gençay YılmazGönderi SahibiYöneticiDeğerli Köylülerimiz,Bardız Deresi ve köylerini, insanlarını benim köyümdem hiç ayırt etmem.El birliği ile bu güzelim yerleri Türkiye’ye Dünya ya açmak, tanıtmak olsun. Bu konularda Hocamız T.C. Selahattin Altaş Şenkaya ilçemiz ve yörelerinin tarihi değerleri ile ilgili çok emek etmekte.Kendisine teşekkürler. Bende kış tırmanış la ilğili şirvaz konusunda bir dostum aracılığıyla bir yerlere ulaşmaya çalışıyorum.Hata virüsten önce Allah hu Ekber yaylalarına Yani Bizim yaylalara Dernek adına turlar düzenleyecektik. Katılımda yüzlerce kişi vardı, her hazırlığı yapmıştık ve vürisle öylece kaldı.

Bir şunu diyen bir yazı 'SY İSTANBUL ASYA DAĞCILIK ve DOĞA SPORLARI KULÜBÜ' görseli olabilir

8 thoughts on “Destek Yorumlarınızı Açıklıyoruz

  • 5 Ekim 2020 tarihinde, saat 21:15
    Permalink

    Ben ormanlı köyünden büyüklerimiz anlatırdı askerler bizim köyden giderken köylüler misafir etmişler karınlarını doyurmuşlar ısrar etmişler bügün akşam oldu komutana söylemişler gitmeyin sabah erkenden gidersiniz şuanda hayatta olan halis akay dan dinleyebilirsiniz

    Yanıtla
    • 5 Ekim 2020 tarihinde, saat 22:34
      Permalink

      Sayın Gültekin ilgi ve desteğinize teşekkür ederiz.Sizden bir ricam olacak.Şu anda hayatta olan Halis Akay’ın bu konuda bildiklerini öğrenir bie aktarırsanız çok sevinirim.Selam ve sevgiler.

      Yanıtla
      • 6 Ekim 2020 tarihinde, saat 22:44
        Permalink

        Ben ankarada oturuyorum halis akay köyde oturuyor kanpanyana tam destek selamlar

        Yanıtla
        • 6 Ekim 2020 tarihinde, saat 22:47
          Permalink

          Güzergahın resmini paylaşamıyoruz paylaşalım destek çoğalsın

          Yanıtla
          • 6 Ekim 2020 tarihinde, saat 22:59
            Permalink

            Paylaşanlar var.Siz neden paylaşamıyorsunuz,bilemiyorum.Resmi farklı kaydedip paylaşabilirsin.Selamlar

  • 5 Ekim 2020 tarihinde, saat 22:13
    Permalink

    Yıllardır bu konu hep içimi acıtmıştır neden şenkaya değilde Sarıkamış, benim rahmetlei nenem eznoslu oda harekatın oltu kosor ve ersinek bölgelerinde olduğunu anlatırdı ama bana göre şenkaya bu konuda çok pasif kaldı ve Sarıkamış harekatı olarak tarihe geçti belki bir yerden başlamak gerekli bu konudaki duyarlı düşüncenizi destekliyor bir şenkaya sevdalısı olarak yapılacak olan birlikteliğin arkasında olacağımı bildirmek istiyorum selamlar saygılar

    Yanıtla
    • 5 Ekim 2020 tarihinde, saat 22:30
      Permalink

      Sayın Yalçın ilginiz ve desteğinize teşekkür ederiz.Bize cesaret ve güç veriyor.Hani bir söz var ya”başlamak bitirmenin yarısıdır.”Bir yerden başlamak gerekir.Gündeme taşıdık.Şenkaya sevdalısı duyarlı dernek ve diğer kuruluşların girişimleri ile bu iş çözülür diye umuyorum.Selam ve sevgiler.

      Yanıtla
  • Geri bildirim: Son Haberler - Eğitim Ve Bilim Pınarı Şenkaya & Saklı İl

Gültekin için bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir