Gülveren’de Lakap Kültürü
GÜLVEREN’DE LAKAP KÜLTÜRÜ
Lakap bir kültürdür. Lakap kişinin öne çıkan,göze batan özelliklerini yansıtır. Kişilerin bazen bedensel ve bazen de (ruhsal) psikolojik özelliklerine ve davranışlarına göre lakaplar takılmıştır. Aynı ismi taşıyan kişileri birbirinden ayırmak için de lakap takılır. Örneğin Kendir Arif,Kahtan Arif ve Çırtı Arif gibi.Kişi lakabını zamanla öz adı gibi benimser. Kendisine böyle hitap edilmesinden rahatsız olsa bile zamanla alışır,aldırış etmez.Tabii ki lakabı kişinin yüzüne söylenmez. Üçüncü kişiler arasında söz konusudur. Bu duruma göre köyde yaşayan her kişinin mutlaka bir lakabı bulunur. Takılan lakaplarla asla kişilerin küçümsenmesi,kişiliğinin zedelenmesi söz konusu olamaz. Lakap kişiyi küçümsemek maksadıyla kullanılmaz. Bunu lakabın muhatabı da bilir. Buradaki amacımız köyün lakap kültürünü yeni nesillere aktarmaktır. Bunların çoğu hayatta değildir. Ölenlere Allah’tan rahmet,hayatta olanlara sağlıklı uzun ömürler diliyoruz. Lakapları burada yazılan kişiler ve yakınlarının hoşgörülerine sığınarak yayınlıyoruz.
TAKILAN LAKAP | TESPİT EDİLEBİLEN ÖZELLİĞİ |
---|---|
KAH’TAN ARİF | Atla köye girerken nereden geliyorsun diye soranlara “Kah’tan diye cevap verdikten sonra lakap olarak kalmış.Kah bir köy ismidir. |
KENDİR ARİF | Şapkası eskimiş kendiri göründüğünden bu lakap takılmış. |
ÇIRTI ARİF | Devlet her yıl birkaç gün köylünün kışlık yakacak odu ihtiyaçlarını sağlamak için ormandan odun temin edilmesi için izin verir. Herkes arabasına çam dalları ve kütükleri yüklerken Arif dede çalı-çırpı yüklemiş. Bunu görenler tarafından çalı-çırpı anlamında bu lakap takılmış |
HİSLİ MEHEMMED | Cildi esmer olduğundan. |
GUDDUL HÜMMET | Kısa boylu olduğundan. |
HİSLİ KASIM | Cildi esmer olduğundan. |
TINTIN GAZİ | Genizden konuştuğundan. |
DARABA HÜSEN (HÜSEYİN) | Evlerin duvarları ağaç çıtalarla daraba tarzında yapılır .Darabaya benzetildiğinden |
TURİST HAKKI | Mavi gözlü ve sarışın olduğundan turistlere benzetilmiş. |
KIRPE ZEKİ | Ufak-tefek anlamında. |
HÜMEYNİ (NEVZAT) | Sakalı Hümeyni’ye benzetildiğinden. |
ELİK | Yörede yaşayan “elikler” gibi çevik ve hareketli olduğundan. |
FİLOZOF (SELAHATTİN) | Ortaokulda tarih öğretmeni sorduğu soruya umduğundan daha iyi cevap verdiğinden otur yerine “filozof” dedikten sonra lakap olarak kalmıştır. |
BEGO | Yörede Atabek (g) ler (Atabego devleti kurulmuştur.Kıpçaklar’dan olan bu halk gözü kara,çevik,atak insanlardı. Bunlardan etkilenerek takıldığı varsayılmaktadır. |
KEL REYİZ | Saçı seyrek, kel olduğundan. |
KORBOĞAZ | |
KUTU | Küçük,ufak-tefek |
BOLOGÖZ BEHRİ | Gözleri büyük olduğundan. |
GIBIT | |
KARNIYIRTIK KARABEY | Ameliyat olduğundan ve o dönemlerde ameliyat kelimesi bilinmediğinden halk tarafından ameliyat anlamında kullanılmıştır. |
ÇORLU FAYIH (FAİK) | Çor: Hastalık.Hastalıklı,zayıf. |
POSTO KASIM | |
KINAMUZ ABDUL | |
GULLUP PAŞA | |
YUMUK MÜRSEL | Biraz öne eğilerek yürüdüğünden. |
KÜRD CEMİL | Mahallede bazılarına “poşa” olmadıkları halde,poşaların bulunduğu bilgede yaşadıkları için poşa olarak takıldığı için onlar da kürt olmadığı halde kürt diye takıldıklarından. |
ÇOMAT HİLMİ | |
ÇAMUR NAZIM | |
EĞRİ TOZİ | |
TENEKE OĞLAN (ASIM) | Zayıf olduğundan. |
CARİK CELAL | |
KOMEŞ CEMAL | |
LOLOŞ İBRAHİM | |
MOTOR İSMAİL | |
DAŞO FAZIL | |
HOLO İSKENDER | |
HOHO YUSUF | |
TANAS AHMET | Tanas : Kara erik kurusu.Zayıf,derisi bedenine yapıştığından kara erik kurusu anlamında tanas olarak takılmıştır. |
ÇÜRÜK SEFO (SEYFETTİN) | |
ÇORLU OSMAN | Çor: Hastalık.Hastalıklı,zayıf. |
EĞRİ ESMANİ | |
KÖSE NAFİZ | |
SÜLÜK HASAN | |
KORELİ İBRAHİM | |
KEŞ DURSUN | |
KEL CİHAN | Saçları seyrek,kel olduğundan. |
ÇÜRÜK ASKER | |
CİNLİ ŞEREF | |
UZUN HAMZA | Boyu uzun olduğundan. |
ÇORLU TEFİK | Çor: Hastalık.Hastalıklı,zayıf. |
SAĞIR MUSTAFA | |
GODO HAFİZ | |
KARNI BÜYÜK MEHEMMED | Şişman olduğundan. |
DİŞLERİ AÇIK | Her şeye gülen ve güldüğünde dişleri göründüğünden. |
ÇAVDAR | Boyu uzun olduğundan.Arpa veya buğday tarlasında çavdarın boy atık diye başaklardan uzun durduğundan. |
CUCCURUŞ | Kırk kuruşa almış olduğu bir şeyi kaça aldığını soranlara kırk kuruş yerine “cuccuruş “şeklinde söylediği için lakabı cuccuruş olarak kalmış. |
MAŞŞO | |
CUĞUL DURSUN | |
DERLEMELER DEVAM EDİLİYOR.LÜTFEN SİZİN BİLDİKLERİNİZ VARSA AŞAĞIDAKİ YORUM BÖLÜMÜNE YAZINIZ İLAVE EDELİM. | |